Derfor er det vigtigt, at du træner sammen med din egen motorcykel

Alle motorcykler er ens…!
Men hov… alle motorcykler er jo forskellige…?
Ja netop - og det er derfor at alle motorcykler skal behandles forskelligt ...ens!

 

Custom type motorcykel

En custom type motorcykel er sin helt egen

- meget lavt tyngdepunkt -

langt imellem hjulaksler, hvilket gør den behagelig til det den er bygget til, nemlig at cruise derud af. Bremser er næste af samme størrelse på begge hjul.

Men hvad med undvigemanøvre og katastrofebremsning og svingteknik?

Også her skal der en helt speciel teknik til - det er derfor du skal træne dine færdigheder så du ikke kommer i problemer - ikke hvis, men når en kritisk situation opstår.

Sportsmotorcykel

En sportsmotorcykel er som ordet siger bygget til sport. Komfort er i touring sammenhæng ikke eksisterende, men det har jo heller aldrig været meningen.

Alt fokus er på køreegenskaber, perfekt vægtfordeling, kørestilling tættest på tank og med styr næsten i samme højde som sæde for at få maksimal kontrol når banen- eller vejen drejer.

Ultrakort imellem akslerne, ekstrem stejl forgaffel, med mega store bremseskiver på forhjulet og næsten mikroskopisk ditto på baghjulet. Alt overflødig vægt er væk. Fremragende motorcykel HVIS man forstår hvordan den kan bruges.

Men hvad med undvige manøvre og katastrofeopbremsning og svingteknik?

Også her skal der en helt speciel teknik til - det er derfor du skal træne dine færdigheder så du ikke kommer i problemer- ikke hvis, men når en kritisk situation opstår.

 

Motard type motorcykel

En Motard type motorcykel har et forholdvis højt tyngdepunkt da motorcykeltypen oprindeligt- også er beregnet til en tur uden for asfalt vejen og derfor har brug for frihøjde.

Den er typisk kort mellem akslerne - forgaflen har en stejlere vinkel (når du sammenligner med Custom cyklen længst til venstre herfor) hvilket betyder den er utrolig styrvillig - og den kan næsten ikke få sving nok. Bremser er gigantiske på forhjulet og minimal på baghjulet.

Vægten er som regel lav i forhold til andre motorcykeltyper.

Men hvad med undvige manøvre og katastrofeopbremsning og svingteknik?

Også her skal der en helt speciel teknik til - det er derfor du skal træne dine færdigheder så du ikke kommer i problemer- ikke hvis, men når en kritisk situation opstår.

Tour motorcykel

Tour motorcyklen er bygget til komfort

- tyngdepunktet neutralt -,

en rigtig kilometersluger og fremragende med bagsædepassager.

(Så er der jo også én at dele oplevelserne med.)

Kendetegnet ved stor vægt og mange kilo der skal stoppes.

Bremser er diminsioneret hertil og hvis du sammenligner med de 3 til venstre herfor, kan du genkende forbremse størrelse fra motarden, og bagbremsen fra custom motorcyklen - så her kan der bremses - men den store vægt gør det også nødvendigt!

Men hvad med undvige manøvre og katastrofeopbremsning og svingteknik?

Også her skal der en helt speciel teknik til - det er derfor du skal træne dine færdigheder så du ikke kommer i problemer- ikke hvis, men når en kritisk situation opstår.

 


 

Hvornår er det nødvendigt at træne sine motorcykelfærdigheder?

  • Når det er forår og du igen trækker cyklen ud.
  • Når du køber motorcykel første gang.
  • Når du skifter motorcykel.

Den ”nye” kører helt sikkert anderledes en den gamle. Derfor er det vigtigt, at i lærer hinanden at kende, hvis i sammen skulle komme ud for en krisesituation

  • Hvis I ofte er to på motorcyklen. ”Bagsædet” kan påvirke retningen rigtigt meget. I en krisesituation kan det være fatalt. Derfor er det vigtigt, at i alle tre træner sammen.